Kostnaden att synas på nätet 2019

av | maj 8, 2019

Digital marknadsföring

Allt mer blir Internet en integral del i varje företags verksamhet och allt fler väljer att flytta över allt ifrån bokningssystem och kontaktformulär till information och dylikt från den fysiska världen till onlinevärlden. Detta är en självklarhet idag då allt fler också att använda sig utav Internet för att ta reda på diverse information och hitta olika företag som de önskar köpa olika tjänster från. Internet medför en massa fördelar, men trots detta så vet få hur mycket det verkligen kostar att synas på Internet idag.

Att bygga en hemsida, eller köpa en från ett företag är inte den största kostnaden utan detta brukar vara en engångskostnad som man därefter endast betalar minimalt för i form av drift och eventuellt underhåll. Den stora kostnaden är det arbete som följer därefter.

En hemsida måste som sagt synas på Internet och det är kostnaden för denna synlighet som är dyrast när det kommer till företag och marknadsföring på Internet. Olika tjänster som man behöver köpa för att synas på Internet är allt ifrån reklam på sociala medier till optimering för att synas högre upp på Google, då dessa två medium är de största medium som driver trafik till hemsidor idag.

När man upptäcker ett företag eller en tjänst så gör man det oftast antingen genom att se någon annan nämna tjänsten på något socialt medium som Instagram, Facebook eller till och med forum som Pinterest eller andra. Eller så söker man helt enkelt med hjälp av sin favoritsökmotor—och den överlägset populäraste idag är Google. Så att synas bra på Google och vara omtalad på sociala medier gör allt när det kommer till att synas på Internet.

Så hur mycket kan kostnaden uppgå till när det kommer till synlighet på Internet?

Kostnaden för diverse tjänster för en förbättrad synlighet på nätet

Adwords reklam som syns på Google och reklam som syns på sociala medier brukar vara de dyraste kostnaderna för företag som önskar göra reklam för sig på Internet. Här handlar allt om hur mycket man har råd att investera—då en högre investering innebär högre exponering vilket i sin tur innebär fler konverteringar och kunder. Så hur mycket har man råd med att spendera? Därefter kan man dra slutsatsen att detta kommer vara kostnaden för endast reklamen på sociala medier och Google.

Därefter kan man investera i sökmotoroptimering och här är kostnaderna lite mer fasta. Vill du synas på Google? Anlita då en firma som jobbar med sökmotoroptimering så kommer dessa hjälpa dig synas mycket bättre på Google. Här uppgår kostnaderna allt ifrån några tusenlappar till 5 och kanske 10 tusen kronor. Allt handlar om vilket företag du väljer att anlita och hur bra arbete du önskar få ur det företag du anlitat.

Så kostnaderna varierar och ju mer man spenderar, ju bättre resultat kommer man att se. Det betyder dock inte att man behöver spendera jättemycket för att få bra resultat.

Till exempel så kan man väldigt enkelt, med hjälp av ett av Sveriges bästa webbhotell, spara pengar på byggnaden av ens hemsida. Med hjälp av plattformer som WordPress och Wix kan även den som inte besitter någon kunskap alls designa en hemsida på nolltid, och även lägga upp den på Internet. Allt börjar då med webbhotellet och därefter är allting självklart. Webbhotellet guidar dig genom hela processen och snart har du en hemsida uppe på nolltid.

Därefter kan du göra egen research—vad krävs för att ranka bättre på Google? Tillämpa dessa råden och tipsen. Det kan innebära allt ifrån jättebra ranking till ingen ranking alls.

Därefter tillkommer de kostnaderna man inte kan undgå. Beroende på den synlighet man önskar så spenderar man per sin budget. Önskas mer synlighet så spenderar man lite mer—är man nöjd med lite mindre synlighet—eller vet att ens bransch inte har så hög konkurrens så kanske det räcker med mindre arbete, och således färre kostnader. Så allt handlar om att mäta och känna till branschen.

Hör med en digital marknadsföringsbyrå. De kan hjälpa dig ta reda på den exakta kostnaden för just den strategi du önskar—och se därefter till att spara på allt arbete runtomkring.